Profilaktyczny eksperyment za nami, czyli „Jestem bezpieczny w sieci, czy tylko tak mi się wydaje?”
Przez okrągły tydzień w klasach starszych (6 i 7) realizowany był projekt profilaktyczny – eksperyment, którego pomysłodawcą był dyrektor szkoły i nauczyciel języka polskiego – Marcin Szyndrowski, nauczycielka matematyki – Elżbieta Żak i sekretarz szkoły – Sylwia Piętka pt. „Jestem bezpieczny w sieci, czy tylko tak mi się wydaje?”. Projekt zgłoszony do Komendy Powiatowej Policji w Krotoszynie znalazł również uznanie u komendanta i funkcjonariuszy, którzy wpisali się w jego realizację, a zwieńczeniem projektu było jego omówienie i pogadanka nt. zagrożeń jakie czyhają na młodych ludzi w sieci. Tę wygłosił Piotr Szczepaniak z KPP w Krotoszynie. Każdy uczeń otrzymał również specjalny poradnik z Ministerstwa Edukacji i Nauki w formie PDF na temat zagrożeń w internecie i wypełniła specjalną ankietę, która pomoże nad realizacją kolejnych projektów. Podobne zajęcia w najbliższym czasie będą mieli również rodzice starszaków.
Jak wyglądał projekt?
Projekt miał na celu uświadomienie uczniom klas starszych Niepublicznej Szkoły Podstawowej (VI-VIII), że korzystanie z nowoczesnych technologii niesie z sobą pozytywne aspekty, ale również negatywne. Jednym z takich elementów jest właśnie internet, gdzie każdy może przecież bez problemu założyć konto na popularnych portalach społecznościowych (FB, twitter, instagram itp) i spowodować trwałe szkody u dzieci w wieku szkolnym.
Projekt zakładał, że młodzież dowie się o skutkach bezmyślnego korzystania np. ze stron FB oraz tego, jakie zagrożenia niesie ze sobą cyberprzestrzeń. Projekt profilaktyczny w formie świadomej prowokacji miał spowodować, że młodzież będzie poważnie myśleć nad swoim uczestnictwem w internetowym świecie.
– Opracowując projekt opierałem się w głównej mierze na materiałach z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Krotoszynie oraz wszelkich materiałach proponowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Po zakończonym projekcie każdy z rodziców i uczniów otrzyma w formie pliku PDF specjalny poradnik, który pozwoli uniknąć sytuacji, w których może dojść do cyberprzemocy w stosunku do ich dziecka – informuje Marcin Szyndrowski, dyrektor szkoły.
Realizacja projektu:
Realizacja projektu przewidziana była na tydzień i opierała się na następujących elementach:
1. Założenie fikcyjnych kont na FB. Dla potrzeb projektu zostały stworzone dwa konta dla dziewcząt i dla chłopców. Kolejno wykorzystane zostały zdjęcia 16-latków z dostępnych darmowych stron internetowych. Kolejno byli to Anna i Tomasz (imiona i nazwiska oczywiście zmyślone).
2. Przez kilka godzin trwało uwiarygodnianie profili. Zupełnie fikcyjne osoby zgarniały znajomych – w tym również nauczycieli ze szkoły. Dodawane były posty o zainteresowaniach, zdjęcia i filmiki. Wszystko po to żeby profile były bogate w treści dla nastolatków.
3. Następnie do wybranych uczniów z klas VI-VIII powysyłane zostały zaproszenia i rozpoczął się cały eksperyment, który mierzony zbył w czterech obszarach: ZAPROSZENIE DO ZNAJOMYCH (ile czasu zajmuje dziecku przyjęcie do znajomych kogoś zupełnie obcego); KOMENTARZE (jak zareagują dzieci na komentarze zupełnie kogoś obcego pod swoimi wpisami); ROZMOWA NA CZACIE (po jakim czasie dzieci nawiążą kontakt z obcą osobą) i SPOTKANIE (ile czasu zajmie dzieciom umówienie się na spotkanie z obcą osobą).
4. Zebranie całości materiału w prezentacji multimedialnej i zaprezentowanie na jednej z lekcji poświęconej cyberprzemocy. Tym razem bowiem za kamerką siedział komputerowy eboot, a mógł być to przecież zupełnie kto inny. Lekcja zatem wychowawcza pokaże wszystkie możliwe aspekty bezmyślnego korzystania z internetu i zagrożenia jakie ze sobą niesie.
– Pewnie jesteście ciekawi, jakie są wyniki eksperymentu. To już jednak indywidualna sprawa naszej szkoły i nie zdradzimy ich ze względu na obowiązujące RODO. Jedno co możemy powiedzieć to fakt, że eksperyment okazał się bardzo potrzebny, a nasi uczniowie (mogący liczyć w każdym momencie na pomoc psychologa) wyniosą z niego wiele korzyści na przyszłość – kończy dyrektor szkoły.