Jaki jest twój plastikowy ślad? Aktywne zajęcia z młodzieżą z I LO w Krotoszynie
Niedawno uczniowie naszych klas piątych i szóstych brali udział w lekcji o plastiku przygotowanej przez młodzież z I Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Krotoszynie. Lekcja bardzo aktywna i uświadamiająca naszym uczniom wiele ważnych rzeczy związanych z ochroną środowiska.
I Liceum Ogólnkoształcące im. Hugona Kołłątaja realizuje projekt Erasmus+ we współpracy ze szkołami w Dierdorfie, Kopenhadze i Rzymie. Projekt, który trwa od października 2019 do września 2020, nosi tytuł LIFE IN PLASTIC – IS IT FANTASTIC? Projekt dotyczy korzyści i szkód, jakie przynosi ze sobą wszechobecność plastiku.
– W ramach projektu odwiedzaliśmy firmy i zakłady w Krotoszynie i okolicy, żeby dowiedzieć się jak plastik przepływa przez naszą codzienność – gościliśmy w firmie GabiPlast w Krotoszynie, firmie Mech-Rol-Plast w Koźminie Wielkopolskim oraz Zakładzie Gospodarowania Odpadami w Jarocinie. Podczas wyjazdów na wymiany do Dierdorfu i Kopenhagi zabierano nas do podobnych miejsc związanych z produkcją czy utulizacją plastiku. Ważnym celem projektu jest odnajdywanie ciekawych rozwiązań, które mogą zastąpić plastik – dzięki producentowi, firmie BIOTREM, mieliśmy możliwość korzystania z jadalnych naczyń jednorazowych wykonanych z otrąb pszennych, których czas rozkładu wynosi kilka tygodni. Naszym zadaniem jest przekazywanie zdobytej wiedzy i doświadczeń dalej, na zewnątrz szkoły i projektu. Stąd nasze wizyty w innych placówkach oświatowych – przeszkolu Kubuś oraz Niepublicznej Szkole Podstawowej – mówi Katarzyna Jędrzak, nauczycielka z Kołłątaja.
Zajęcia dla uczniów klasy 5 i 6 NSP przygotowały i poprowadziły uczennice klasy 2a (mat-fiz) Marysia Kaczmarek i Zuzia Mańkowska pod opieką nauczycielek języka angielskiego: Barbary Ranke-Warczak i Katarzyny Jędrzak. Towarzyszyli im filmowcy szkoleni przez absolwenta Kołka Wojtka Rasia: Janek Ulka (1c) i Kuba Wiśniewski (1a) oraz fotoreporterka Matylda Zimmermann(1d).
Wykorzystano własną prezentację opartą na książce Gerdy Raidt pt. ,,ŚMIECI – najbardziej uciążliwy problem na świecie”, prezentację TED na temat pochodzenia i losów plastikowej butelki autorstwa Emmy Bryce, dzięki której naszych słuchaczy edukowano w języku angielskim oraz manualną grę w formie gwiaździstego trimino pozwalającą utrwalić angielskie słownictwo dotyczące plastiku.
Przekonano się, że niektórzy z piąto- i szóstoklasistów posiadają już ogromną wiedzą na temat plastiku oraz, że chętnie uczą się nowych rzeczy. Uczniowie NSP byli pochłonięci zadaniami. Wspierając się wzajemnie w ich rozwiązywaniu, wykazali się zarówno otwartością w myśleniu jak i cierpliwością. Miło mieć takich słuchaczy.